Köpvillkor

Det är viktigt att du tar dig tid att läsa igenom villkoren innan du beställer produkter här på KristallerStenar.se. Genom att besöka oss samt göra en beställning hos oss accepterar du att nedanstående villkor tillämpas på köpet. Uppgifter kan ändras och därför är det viktigt att du läser igenom våra villkor innan du genomför din beställning. Vi förbehåller oss rätten att när som helst vidta ändringar i villkoren.

Allt på vår hemsida innehar © copyrightskydd. Vår logga är egenritad & får ej kopieras eller användas.

*

Om oss
KristallerStenar / Eva 'Madeleine' Petersson - Enskild firma. Innehar F-skatt samt momsregistrerad.
KristallerStenar
Östergatan 4
382 41 Nybro
Kontakt: [email protected]
Swish-nummer: 123 204 80 72

Priser
Alla våra priser anges i SEK och är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för eventuella ändringar i pris orsakat av t.ex. feltryck eller prisändring från leverantör och förbehåller oss rätten att justera priser.

Beställning och orderbekräftelse
Är du som beställer under 18 år skall målsmans tillstånd finnas innan köpet genomförs. Beställningar som sker i annan persons namn utan dennes tillåtelse, eller på annat sätt som medför att vi drabbas ekonomiskt eller liknande, polisanmäles utan vidare. Efter slutförd beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress du angett vid ditt köp. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, priser, fakturerings- och leveransadress. Är något felaktigt i din orderbekräftelse skall du omedelbart kontakta oss via e-post [email protected] märkt med brådskande. Du som kund har ansvar över att dina kontaktuppgifter du lämnar i samband med beställningen är korrekta. 

Leverans
Vi skickar ut lagda beställningar inom cirka 1-3 arbetsdagar. Alla paket skickas med DHL till ombud. Avisering av DHL sker endast via SMS. Vi skickar beställningar vardagar måndag till torsdag om inget oförutsett händer. Observera att om du önskar att få din leverans till en adress där du ej är folkbokförd, måste du ange en C/O adress, d.v.s. namnet på den person som är folkbokförd på adressen. Om du av någon anledning skulle ange en felaktig uppgift (T.ex. fel namn, adress, telefonnummer) så att leveransen inte kan genomföras, debiteras du den faktiska kostnaden som tillkommer från DHL, vilket brukar vara omkring 150-250 kronor. Denna summa skall betalas innan vi åter sänder ditt paket till dig. Hämtar du inte ut ditt paket inom den tid som paketet ligger kvar hos ombud, oavsett anledning, utan paketet går i retur till oss, debiteras du den faktiska kostnaden som tillkommer från DHL, vilket brukar vara omkring 150-250 kronor.

Ändring av order
Du som kund äger fram till den punkt att din order behandlats, rätten att utan extra kostnad annat än för prisskillnader, förändra din order. En order som redan hanterats och levererats ut till dig går ej att ändra eller avbryta. Efter att din order behandlats & skickats ut till dig måste du i sådana fall genomgå en retur efter mottagen vara.

Reklamation & felaktiga varor
Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras direkt till oss där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Detta måste ske samma dag som du fått hem din beställning. Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en likvärdig produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se ARN.se. 

Retur & ångerrätt
Du kan hitta returformulär här. Du har som kund rätten att ångra ett köp inom 14 dagar från datum för mottagandet. För att begära ångerrätt enligt Distansavtalslagen kontaktar du först oss här genom vår hemsida eller direkt till vår mail och lämnar de uppgifter som behövs. Vi behöver följande: Ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilken/vilka varor som skall returneras. Oavsett returorsak ska varan packas så att varken varan eller förpackningen kommer till skada. Retur sker på din bekostnad då lagen ej ger kunden rätt att begära återbetalning av kostnader för transport. D.v.s. de direkta kostnaderna som uppstår vid retur till oss betalar du som kund. Det är du som kund som ansvarar för att försändelsen kommer tillbaka till oss. Därav rekommenderar vi att returen skickas spårbart i en kartong. Men du kan även skicka med t.ex. frimärken på kuvert beroende på varan du skall returnera. Varan måste levereras direkt till företagsadressen eftersom vi ej har möjlighet att hämta ut försändelser hos ombud. Om varorna inte kommer fram till oss återbetalas inget. Den ordinarie fraktkostnaden på 59 sek dras av vid återbetalning. För att retur skall gälla måste den returnerade varan vara komplett samt självklart oanvänd. Vi förbehåller oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskning på varan vid eventuell skadad produkt jämfört med dess ursprungliga värde. Du kan själv välja vilket fraktbolag som du vill skicka med, eller om du önskar att vi hjälper dig att boka returfraktsedel med DHL mot en kostnad av 75-100 kr. Dras av på återbetalningen. Det finns möjlighet att få din retur bokad spårbart via oss, där ombudet du lämnar in paketet till skriver ut fraktsedel åt dig. Vi hjälper gärna till! När vi mottagit din retur kommer vi att kontakta dig och registrera återbetalning inom 5 arbetsdagar. Vi gör återbetalning via det ursprungliga betalsättet för beställningen.

Returen skickas till:
KristallerStenar
Östergatan 4
382 41 Nybro

Sverige

Ansvar vid t.ex. Force Majeure
Vi tar ej ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkter. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan t.ex. vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. 

Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar samt tryckfel. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookies är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan du hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter/GDPR
Vi är ansvariga och följer de riktlinjer som krävs av dataskyddsförordningen (GDPR) kring hur vi lagrar och behandlar dina personuppgifter. Genom att göra en beställning hos oss accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger ej dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. Vi är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss i syfte för att kunna hantera din beställning samt då du har önskat erbjudanden t.ex. genom att motta nyhetsbrev. All information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person är en personuppgift. För att kunna hjälpa dig med kundtjänstfrågor samt hantera din order lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen. I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet mellan oss och dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig som kund. 

Hantering av personuppgifter till leverantör för betalning o fraktbolag
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även ditt personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.  De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Swish, PayPal, Stripe och Klarna.

För att kunna leverera det du beställer från oss och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är endast DHL.

Nyhetsbrev & rätten kring dina uppgifter
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas information om dig så som ditt förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att, på din begäran, kunna hålla dig uppdaterad med information samt erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder x för utskick av nyhetsbrev. Du kan när som helst välja att avprenumerera från vårat nyhetsbrev. Du som kund har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format. Du har även rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen). Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

Tvist
I tillfälle av då en tvist uppstår mellan dig som kund och oss, som inte går att lösa, kan du som kund vända dig till ARN - Allmänna Reklamationsnämnden. ARN.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr. Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
Organisationsnummer: SE931107134501